به منظور تسريع در رسيدگي به شکايات مردمي از تخلفات صنفي و با هدف کاهش مراجعات مردمي و پاسخگويي به تقاضاهاي مطروحه در اين زمينه، سامانه ميز خدمت الکترونيک سازمان تعزيرات حکومتي (135) طراحي و مورد بهره برداري قرار گرفت.
از اینجا وارد شوید : https://tazirat135.ir/
اصلی ترین قابليت هاي اين سامانه دريافت شکايات با موضوع : گرانفروشي ، کم فروشي ، تقلب ، عدم درج قيمت ، اخفاء و امتناع از عرضه کالا ، عرضه خارج از شبکه ، فروش اجباري ، عدم رعايت ضوابط و مقررات بهداشتي مي باشد که بصورت برخط ثبت و تمامي مراحل رسيدگي تا صدور حکم از طريق ارسال پيامک به اطلاع شاکي خواهد رسيد.
برای شکایات خارج از حوزه صلاحیت سازمان تعزیرات (مانند مسائل قضایی عمومی، تخلفات اداری دستگاههای دولتی یا مواردی که در قوانین خاص مرجع دیگری برای آن تعیین شده است)، به مراجع ذیصلاح دیگر مانند سامانه ثنا (برای دعاوی قضایی ) سازمان بازرسی کل کشور (برای شکایات از دستگاههای دولتی) یا مراجع تخصصی مربوطه مراجعه فرمایید.
1 - وظایف سازمان تعزیرات حکومتی چیست؟
رسیدگی به تخلفات موضوع قوانین تعزیرات-قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز-قانون نظام صنفی-قانون تعزیرات در امور بهداشتی و درمانی
2 - موارد قابل رسیدگی توسط شعب سازمان تعزیرات حکومتی به صورت مستقیم کدامند؟
گران فروشی,تقلب,کم فروشی,عدم درج قیمت,فروش اجباری,عرضه خارج از شبکه,اختفاء و امتناع از عرضه کالا, عدم رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی
3 - روش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی چگونه است؟
به صورت اینترنتی و از طریق درگاه tazirat135.ir
4 - نقش سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با تخلفات صنفی چیست؟
با توجه به اینکه برابر قانون سازمان تعزیرات حکومتی،مرجع رسیدگی کننده می باشد،بنابراین بر اساس گزارش های واصله از سوی بازرسان دستگاه های نظارتی ،به تخلفات اعلامی رسیدگی قانونی می نماید.
5 - آیا سازمان تعزیرات حکومتی دارای بازرس می باشد؟
با توجه به اینکه سازمان تعزیرات حکومتی صرفا به عنوان مرجع رسیدگی کننده به تخلفات اقتصادی و صنفی بوده ،لذا این سازمان به صورت مستقیم دارای بازرس صنفی نمی باشد.
6 - نحوه ی پیگیری شکایات ثبت شده در سامانه 135 چگونه است؟
با توجه به اینکه پس از ثبت شکایت در سامانه ، کد رهگیری برای شاکیان ارسال می گردد، بنابراین شکات با مراجعه به سامانه میز خدمت سازمان و یا شماره گیری کد دستوری #0135*4* می توانند از مراحل رسیدگی اطلاع یابند.
7 - نحوه ی اطلاع رسانی سازمان تعزیرات به شاکی و متشاکی چگونه است؟
-از طریق پیامک و مراجعه به سایت سازمان
-از طریق مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا) - ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی : https://adliran.ir/
-از طریق ارسال فیزیکی ابلاغیه و احضاریه
-مراجعه حضوری به شعب بدوی
8 - آیا سامانه ی سازمان تعزیرات حکومتی به سامانه ثنا متصل می باشد؟
-تمامی ابلاغ های الکترونیک محاکم سازمان تعزیرات، علاوه بر سامانه میز خدمت سازمان، در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا) نیز قابل مشاهده است.
9 - هدف گشت های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی چیست؟
گشت های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی با حضور میدانی در سطح بازار با همکاری بازرسان سایر دستگاههای نظارتی به ویژه در طرح های نظارتی ،اقدام به کشف تخلف و صدور حکم قانونی می نماید.
10 - ترکیب گشت های مشترک سازمان از چه افرادی است؟
هر اکیپ شامل؛رییس شعبه سیار ،بازرس یکی از دستگاههای نظارتی،مامور نیروی انتظامی،عنداللزوم نماینده دادستانی می باشد .
11 - حق شاکی در پرونده های دارای شاکی خصوصی چگونه محقق می گردد؟
پس از رسیدگی قانونی به پرونده ی متشکله در خصوص شکواییه ثبت شده و احراز تخلف توسط شعب ذی صلاح و صدور حکم در حق شاکی و دولت ، موضوع از طریق شعب اجرای احکام تعزیرات پیگیری و نسبت به وصول و پرداخت حق شاکی اقدام می گردد.
12 - آیا گشت مشترک نسبت به صدور رای در محل وقوع تخلف اقدام نماید؟
در صورت احراز تخلف ، رییس شعبه گشت تعزیرات می تواند نسبت به رسیدگی فوری به موضوع و صدور رای قانونی در محل وقوع تخلف اقدام نماید .
مقررات قانونی در اجرای احکام تعزیرات حکومتی
- ضمانت اجرایی و قانونی برای اجرای احکام صادره از شعب تعزیرات حکومتی چیست؟
اجرای احکام قطعی و لازمالاجرای شعب تعزیرات حکومتی، بر اساس تبصره ذیل ماده 27 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی و آییننامه مربوطه تابع مقررات حاکم بر اجرای احکام کیفری دادگاههاست و در اجرای مقررات موضوعه و آییننامه سازمان شعب اجرای احکام نسبت به اجرای حکم اقدام مینمایند. لازم به ذکر است هرگاه محکومعلیه ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ احضاریه اجرای احکام برای پرداخت جریمه نقدی حاضر شود، اجرای احکام میتواند او را از پرداخت بیست درصد جریمه نقدی معاف کند.
- شرایط عفو و بخشودگی مجازات چیست؟
علاوه بر شرایط عمومی مندرج در آییننامه عفو و بخشودگی محکومین، پیشنهاد عفو محکومین سازمان تعزیرات حکومتی مطابق با بخش ششم دستورالعمل نحوه اجرای احکام میباشد.
- شرایط تقسیط جریمه نقدی برای متخلفان معسر چیست؟
تقسیط جریمه محکومین حائز شرایط و معسری که توانایی پرداخت یکجای جریمه را ندارند مطابق شرایط عمومی مندرج در قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی و آییننامه مربوزه و موافقت رئیس شعبه صادر کننده رای و احراز عدم توانایی در پرداخت یکجای جریمه میباشد.
سرنوشت کالاهایی که حکم به ضبط آنها صادر میشود، چیست؟
تعیین تکلیف اشیاء و اموال مکشوفه که دلیل یا وسیلهی ارتکاب تخلف بوده یا از تخلف تحصیل شده و یا حین ارتکاب استعمال شده و یا برای استعمال اختصاص داده شده است با شعبه صادر کنندهی رای است و شعبه در آرای صادرهی تکلیف آن را مشخص نموده و به محض قطعیت یافتن حکم، یا تحویل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام رهـ خواهند شد یا در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار میگیرد.
رسیدگی به گزارشات و شکایات در شعب تجدیدنظر
شرایط و مرجع اعتراض به آرای صادره از شعب و هیات¬های بدوی کدام است؟
الف) شرایط اعتراض: اعتراض به آرای بدوی مطابق موازین و مقررات قانونی است، اما در باب بیان شرایط بایستی گفت: در درجه اول بایستی رای صادره از نقطهنظر قانونی قابل اعتراض باشد (قطعی نباشد)، در درجه دوم اعتراض به رای بایستی در مهلت مقرر قانونی صورت گیرد و در درجه سوم اعتراض بایستی توسط شخص ذیسمت صورت گیرد؛
ب) مراجع رسیدگی به اعتراض: آرای غیرقطعی صادره از شعب بدوی در تمامی پروندههای بهداشتی و صنفی، قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر تعزیرات حکومتی و آرای غیرقطعی صادره از هیاتهای بدوی رسیدگی به تخلفات صنفی، قابل اعتراض در هیاتهای تجدیدنظر صنفی مستقر در مراکز استانها و مرجع رسیدگی به اعتراض محکومین پروندههای قاچاق کالا و ارز نسبت به آرای غیرقطعی صادره، شعب تجدیدنظر ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی است.
پ) جهات اعتراض: از شاخصترین جهات اعتراض به آرای صادره، میتوان به ادعای عدم اعتبار ادله یا مدارک استنادی، مخالف بودن رای با قانون، عدم صلاحیت شعبه صادر کننده رای، ادعای خلاف شرع یا قانون بودن رای و ... اشاره کرد.
ساختار شعب و هیات های تجدیدنظر در استانها چگونه است؟
الف) شعب تجدیدنظر: برابر ساختار و تشکیلات سازمانی موجود و مستند به مقررات تبصره 2 ماده 8 آییننامهی سازمان تعزیرات حکومتی، شعب تجدیدنظر با حضور یک نفر رئیس و دو نفر عضو تشکیل و جلسه شعبه با حضور دو نفر رسمیت یافته و آرای صادره با دو رای موافق معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.
ب) هیأتهای تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات صنفی: به استناد تبصره 2 ماده 72 قانون نظام صنفی، هیأت تجدیدنظر متشکل از یکی از روسای شعب تجدیدنظر تعزیرات حکومتی، نماینده اتاق اصناف شهرستان و نماینده اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان به موضوع رسیدگی خواهند کرد. نمايندگان اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان در هيأت تجديدنظر مربوط به هر پرونده بايد غير از نماينده دستگاههاي مزبور در هيأت بدوي رسيدگي كننده به همان پرونده باشند. جلسات هيأتهاي رسيدگي بدوي و تجديدنظر با حضور هر سه عضو رسمي است و آراء صادره با دو راي موافق معتبر ميباشد.
آیا میتوان به آرای قطعی یا قطعی شده صادره از مراجع بدوی یا صادره از مراجع تجدیدنظر (هیات یا شعب) اعتراض کرد؟
در حال حاضر آرای قطعی صادره از شعب سازمان در دیوان عدالت اداری و در شعب عالی تجدیدنظر سازمان به صورت فوقالعاده قابل اعتراض و رسیدگی میباشد.
نکته 1) مستند اعتراض به رای در شعب عالی تجدیدنظر سازمان، تبصره ماده 23 آییننامه سازمان و مستند قانونی اعتراض به رای قطعی شعب تعزیرات حکومتی در دیوان عدالت اداری، مقررات ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری میباشد.
نکته 2) صلاحیت مراجع فوق (شعب عالی و دیوان عدالت اداری) شامل پروندههای تخلفاتی با موضوع قاچاق کالا و ارز نبوده و تنها راه اعتراض به آرای قطعی صادره در پروندههای تخلفاتی قاچاق درخواست اعاده دادرسی موضوع ماده 50 مکرر 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز میباشد.
رسیدگی به گزارشات و شکایات در شعب بدوی
تفاوت نظارت و رسیدگی به تخلف چیست؟
در حوزهی کاری، نظارت؛ کار یا اقدامی است که به منظور کنترل بر صحت عمل صورت میگیرد و نتیجه آن رسیدن به این دو منظور (کنترل و صحت عمل) است. نکته مهم در نظارت این است که در هر نظارتى این ارکان را باید موثر دید: «ناظر» و «عامل یا نظارتشونده»، «فرآیند تحقّق نظارت» (دیدن و کنترل آگاهانه امور) و «ابزارها و شیوههاى نظارت». محصول نظارت و کارکرد نهایىِ نظارت در نظام اقتصادی، حفظ حقوق جامعه و تقویت آن برای جلوگیری از هرگونه اجحاف و تعرض به آنهاست و محصول نظارت نیز میتواند امنیت اقتصادی جامعه باشد.
رسیدگی به تخلف در حوزه سازمانی، فرآیندی است که قانونگذار آن را برای اعمال و اجرای مقررات و تشریفات قانونی بر عهده مرجعی خاص قرار داده است.
مدت زمان رسیدگی به پرونده های بدوی و تجدیدنظر چقدر است؟
اگر چه نظارت و تعیین اوقات رسیدگی متضمن رعایت الزامات و مقررات و مواعد قانونی است، لکن در سازمان تعزیرات حکومتی اصل بر رسیدگی فوری و جلوگیری از اطاله دادرسی بوده و در این خصوص، با توجه به وضعیت و نوع پرونده، مدت زمان رسیدگی میتواند متفاوت باشد لذا زمان مشخص و دقیقی را نباید برای آن تعریف و تعیین نمود، البته مقنن در ماده 72 قانون نظام صنفی و در پروندههای صنفی، شعب تعزیرات حکومتی را مکلف نموده حداکثر ظرف دو هفته در جلسهای با دعوت از شاکی و مشتکیعنه به پرونده رسیدگی و طبق قانون نظام صنفی حکم مقتضی صادر نمایند؛ همچنین در ماده 45 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر گردیده شعب بدوی و تجدیدنظر تعزیرات حکومتی ظرف یک ماه از زمان تحویل پرونده، رسیدگی و رای نهایی را صادر نمایند مگر پرونده نیاز به تحقیقات تکمیلی داشته باشد.
چه پرونده هایی در هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی رسیدگی می شود؟
به موجب تبصره 2 ماده 72 قانون نظام صنفی، رسیدگی بدوی به تخلفات موضوع مواد 57 (گرانفروشی)، 58 (کمفروشی)، 59 (تقلب)، 60 (احتکار) و 63 (عدم اجرای ضوابط قیمتگذاری و توزیع) در مواردی که موضوع شکایت شاکی یا گزارش بازرس حاکی از تخلف بیش از دوازده میلیون (12.000.000) ریال باشد، توسط هیأتی متشکل از یکی از رؤسای شعب تعزیرات حکومتی، نماینده اتاق اصناف و نماینده صنعت، معدن و تجارت انجام خواهد شد. مرجع رسیدگی به اعتراض آرا بدوی صادره، هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات صنفی میباشد.
نحوه ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی چگونه است؟
ثبت شکایات در سازمان تعزیرات حکومتی از طریق تارنمای www.t135.ir، شماره تماس 135 و سامانه پیامکی 300000135 امکانپذیر است.
حوزه های رسیدگی به تخلفات در سازمان تعزیرات حکومتی چیست؟
سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک مرجع شبه قضایی در سال 1373 به موجب ماده واحده قانون اصلاح قانون اصلاح تعزیرات حکومتی مصوب 19/07/1373 مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف نظارت و کنترل دولت بر امور اقتصادی تاسیس و در راستای حق دسترسی اشخاص جهت اقامه دعوا در نزد مراجع ذیصلاح، در اکثر شهرستانهای کشور دارای شعبه بدوی بوده و شعب تجدیدنظر نیز در مراکز استانها و شعب عالی در مرکز کشور برقرار میباشد.
با توجه به ساختار و تشکیلات و شرح وظایف محوله، سازمان مرجعی واجد دو شأن قضایی و اداری است. وجه قضایی از آن جهت که بر اساس قوانین و مقررات وظیفه رسیدگی به تخلفات اقتصادی، صدور حکم و اجرای آن را در چارچوب صلاحیتهای قانونی دارد و شأن اداری سازمان نیز بدان جهت است که بر خلاف اصل تفکیک قوا و به موجب تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام زیر نظر دولت (قوه مجریه)، به منظور نظارت و کنترل دولت بر امور اقتصادی تشکیل شده است.
صلاحیتهای شعب تعزیرات حکومتی به موجب قوانین ذیل تعیین و پیشبینی شده است:
1- قانون تعزیرات حکومتی (مصوب 1367)
2- قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی (مصوب 1367)
3- قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان (مصوب 1388)
4- قانون نظام صنفی کشور (مصوب 1382 با اصلاحات بعدی)
5- قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب 1392 با اصلاحات 1394)
ورود به سامانه سازمان تعزیرات حکومتی : https://tazirat135.ir/
شما میتوانید جهت تنظیم شکایت بر پایه اصول قانونی و ثبت آن در سامانه سازمان تعزیرات حکومتی از خدمات عریضه بازار استفاده نمایید.
عریضه بازار ارائه دهنده خدمات حقوقی نوین با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت در سطح کشور با بهره مندی از تخصص و تجارب وکلای پایه یک دادگستری











